Saturday, April 21, 2012

Cara-cara utnuk mengelakkan diri daripada menghidapi penyakit AIDS/HIV


Cara-cara utnuk mengelakkan diri daripada menghidapi penyakit AIDS/HIV
1.Memahami apakah itu AIDS. 
AIDS merupakan Aquired Immunodeficiency Syndrome( dalam bahasa inggeris) . AIDS berpunca daripada virus, (Human Immunodeficiency Virus). Apakah maksudnya? HIV merupakan satu jenis virus! Apabila seseorang memberitahu anda bahawa anda dijangkiti AIDS, anda memanglah dijangkiti virus HIV.HIV lama-kelamaannya akan menjadi AIDS. Jadi, apakah AIDS? AIDS merupakan sejenis penyakit yang merosakkan system imun anda, sebahagian daripada badan anda yang melawan selsema, selsema, tekak. Ia diikuti dengan penyakit lain. Apabila AIDS memecahkan sistem anda hingga ke tahap yang maksima, ia tidak dapat melawan penyakit yang ringanseperti selsema dan akan menyebabkan anda mati.

2. Jangan melakukan hubungan seks yang tidak dilindungi. 
Jika anda ingin menjadi 100% pasti bahawa anda tidak akan mendapat AIDS atau sebarang jangkitan lain yang dihantar seksual (STI), mereka menjaga kehormatannya (memutuskan untuk menahan diri daripada seks semua). Jika anda tidak boleh menahan diri, sentiasa menggunakan kondom melainkan jika anda berada dalam hubungan jangka panjang, komited dan pasangan anda telah diuji dan tidak mempunyai hubungan seks dengan orang-orang lain.yang mempunyai berbilang pasangan.

3. Jika anda terlibat dalam penggunaan dadah intravena, jangan berkongsi picagari. 
Terdapat banyak cara untuk mendapatkan picagari dan jarum yang murah atau percuma. Jarum kotor melakukan lebih banyak kerosakan pada kulit dan urat anda, dan jangkitan HIV, hepatitis dan banyak penyakit lain yang boleh dihantar apabila dua atau lebih orang berkongsi jarum yang sama.

4. Cuba tahu dari mana organ yang diderma datang. 
Jika anda pernah memerlukan pemindahan, sama ada ia menjadi organ-organ atau bahagian badan yang lain, seperti sel-sel, ia akan menjadi lebih selamat untuk tahu dari mana mereka datang. Jika anda mempunyai pemindahan buah pinggang, cuba untuk mendapatkan salah satu dari ahli keluarga anda. Oleh kerana badan manusia mempunyai dua buah pinggang, dan anda hanya perlu satu untuk hidup, pemindahan buah pinggang boleh diambil daripada orang yang hidup yang anda tahu. Pemindahan lain, seperti pemindahan sel, juga boleh diambil daripada keluarga dan rakan-rakan sanggup.

5. Walaupun ini adalah satu cara yang jarang dijangkiti HIV, mengelak daripada tersentuh dengan darah orang lain. 
Jika anda adalah seorang pekerja penjagaan kesihatan atau individu lain yang sentiasa terdedah kepada darah, tidak tergesa-gesa kira-kira dan ketat tentang mengambil segala langkah berjaga-jaga yang perlu. Kesihatan anda datang pertama.

6. Tiada cara untuk mengelakkan AIDS sepenuhnya dan tiada penawar. 
Jadi satu-satunya cara adalah untuk tidak mempunyai hubungan seks di semua kecuali anda adalah positif teman anda yang lain yang penting tidak mempunyai STD atau mana-mana STD lain seperti ini.

simptom- simpton AIDS


Cara-cara mengendalikan tekanan mental
Sebaik saja anda didiagnoskan dengan HIV positif, kesihatan fizikal bukan sahaja isu yang perlu dihadapi. Bersama dengan petanda sakit fizikal, setiap pesakit terpaksa menghadapi tekanan mental yang merosakkan kesihatan mental. Kesihatan mental merujuk kepada kesejahteraan seseorang dan merangkumi tingkah-laku, emosi dan fikiran,
HIV/AIDS akan membawa beberapa kesan terhadap hidup kamu dan saudara-mara kamu lebih-lebih lagi dari segi kesihatan mental kerana perubahan yang perlu dibuat dalam cara kamu hidup.
Kebanyakan orang yang menerima berita bahawa mereka dijangkiti HIV/AIDS akan merasa terkejut and sukar menerima hakikat ini. Adalah normal selepas menerima berita ini anda akan rasa takut, marah, atau, pada keseluruhan tidak percaya yang kamu boleh dijankiti HIV/AIDS. Selepas itu, anda akan merasa sedih, risau, dan cemas.

Peringatan Tentang Perasaan
Tak kira apa perasaan anda, anda berhak merasa begitu
Tak ada perasaan yang "betul" atau "salah". Perasaan itu hanya perasaan.
Perasaan akan timbul dan pergi begitu sahaja
Anda ada pilihan bagaimana anda akan mengatasi perasaan itu.
Setiap orang akan menghadapi hakikat HIV dengan caranya yang tersendiri. Anda mungkin menghadapi satu atau lebih daripada perasaan yang dibincangkan di bawah selepas diberi berita tentang penyakit HIV/AIDS. Perasaan-perasaan ini mungkin berlaku sebaik saja anda menerima berita itu atau apabila kamu dalam proses mengendalikan penyakit ini.

Penafian
Kebanyakan orang yang menerima berita bahawa mereka dijankiti HIV/AIDS akan menafikan bahawa keputusan ujian darah itu betul. Anda mungkin berpendapat bahawa keputusan ujian itu salah atau makmal cuai dan telah mencampur-adukkan keputusan ujian. Reaksi seperti ini adalah biasa dan normal.
Pada permulaannya, penafian ini mungkin membantu, ia boleh memberi masa dan peluang untuk kamu membiasakan diri dengan jankitan HIV/AIDS. Bagaimanapun, sekiranya penafian ini tidak diatasi, ia merbahaya kerana kamu mungkin tidak mengambil langkah mencegah atau meminta bantuan sokongan dan rawatan.
Adalah penting agar kamu melafaskan perasaan kamu kepada doktor atau rakan yang boleh dipercayai agar kamu mendapat rawatan dan sokongan yang diperlukan.
Marah
Perasaan marah adalah normal dan biasa ketika menerima berita HIV/AIDS. Kebanyakan pesakit bingung/marah kerana mereka ragu-ragu dari mana mereka mendapat jankitan virus HIV dan tidak mengetahui bahawa mereka pembawa virus itu.

Cara mengendalikan perasaan marah ialah
Bercakap tentang perasaan kamu kepada rakan, kaunselor atau kumpulan sokongan
Elakkan daripada bergaul dengan orang-orang yang mungkin meningkatkan perasaan marah kamu
Tingkatkan aktiviti-aktiviti supaya tidak terlampau memikirkan perasaan marah itu.

No comments:

Post a Comment