Sunday, April 22, 2012

Punca-punca seseorang dijangkiti penyakit AIDS



           Penyakit AIDS ini berpunca daripada beberapa faktor.Beberapa laporan tentang penyakit ini ditemui dalam kalangan lelaki homoseksual dan penagih dadah yang menggunakan suntikan.Penerima darah dan pasangan seks atau anak-anak kumpulan ini juga didapati menghidap penyakit yang sama iaitu pendatang dari kepulauan Haiti,pesakit hemofilia(sejenis penyakit keturunan yang semula jadi membunuh sel darah).Hubungan seks dan pemindahan darah dengan orang-orang yang dijangkiti penyakit ini turut menyebabkan ianya merebak kepada orang lain.Beberapa agen mikrob telah ditemui dan dianggap sebagai penyebab kepada penyakit ini.

          Punca jangkitan yang menyebabkan penyakit ini semakin menular di antara lainnya ialah homoseksual,penggunaan dadah yang menyuntik(IDU) iaitu secara pengkongsian,perlakuan heterosekual,industri darah yang telah tercemar dengan penyakit ini dan juga aktiviti seks yang dilakukan secara rambang iaitu seks dengan lebih daripada satu pasangan yang kerap diamalkan ini akan mendatangkan kemudaratan terhadap pasangan tersebut.Mereka hanya mementingkan kenikmatan semata-mata tanpa menghiraukan kesan jangka panjang yang akan berlaku terhadap mereka.


          Faktor dominan yang menyebabkan penyakit AIDS berleluasa ialah kekurangan kesedaran tentang bahaya penyakit AIDS dan kurang mengamalkan amalan gaya hidup sihat. Golongan yang kurang berakhlak mengamalkan pergaulan seks bebas iaitu melakukan hubungan seks dengan ramai orang tanpa memikirkan kesudahannya. Selain itu, mereka juga melakukan hubungan seks dengan orang yang tidak mempunyai ikatan perkahwinan yang sah. Misalnya, kegiatan pelacuran dan homoseksual telahpun menjadi gejala sosial yang tidak bermoral. Akibat daripada amalan-amalan tersebut, penyakit AIDS dapat merebak secara meluas kerana virus HIV akan dijangkiti melalui hubungan seks yang tidak terkawal. Jika seseorang pembawa HIV, maka sesiapa yang melakukan hubungan seks dengannya akan terdedah kepada bahaya HIV dan kadar jangkitan terhadap penyakit tersebut adalah tinggi.

          Selain itu, penyakit HIV boleh merebak melalui perkongsian jarum suntikan yang sudah dicemar oleh darah pembawa HIV. Kejadian tersebut berlaku terutama dalam kalangan penagih dadah yang kekurangan wang untuk membeli jarum suntikan baru daripada pembekal dadah. Oleh hal yang demikian, mereka terpaksa berkongsi jarum dengan penagih dadah yang lain. Jadi, mereka mudah terdedah kepada risiko dijangkiti HIV. Darah yang mengandungi HIV akan dipindahkan ke tubuh orang lain melalui perkongsian jarum suntikan. Mereka hanya mementingkan kenikmatan semata-mata tanpa menghiraukan kesan jangka panjang yang akan berlaku terhadap mereka. Oleh itu, hampir 60 peratus daripada jumlah penjangkit AIDS atau pembawa virus HIV terdiri daripada golongan penagih dadah.

          Seterusnya, kekurangan pengetahuan tentang penyakit AIDS juga menyumbang kepada peningkatan bilangan pesakit AIDS. Rakyat seharusnya dibekalkan informasi tentang penyakit AIDS supaya menjadi tanggungjawab mereka untuk melakukan pemeriksaan darah secepat mungkin. Tindakan ini adalah untuk mengetahui sama ada mereka ialah pembawa HIV yang berkemungkinan besar akan menyebarkan virus tersebut melalui hubungan seks rambang, pemindahan darah, ataupun melalui penyusuan ibu kepada anak. Jelaslah kepada kita betapa pentingnya bagi rakyat menyedari tentang bahaya penyakit AIDS yang bukan sahaja memudaratkan kesihatan tetapi boleh juga mengancam nyawa seseorang.

12 comments:

  1. Kalau tersentuh darah hiv boleh ke ia berjangkit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. btl tu..klu tersentuh darah seorg hiv tu mcm mana lak...boleh terjankit ke..

      Delete
    2. Drh pengidap hiv xkn berjangkit..melainkan jari atau tngan anda ade kesan luka..yg blh mnyebab kn drah hiv berjangkit.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Kalau sentuh baju yang dibasuh bersama dan ianya basah kemudian jari tersebut saya garu kepala dan terluka adakah ianya bahaya?

      Delete
  2. Boleh ke kalau seseorang tu terkena aids sebab duduk serumah dengan penghidap hiv?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak boleh :)) HIV takkan berjangkit melalui sentuhan..boleh berjangkit melalui 2 cara samada

      1. Darah/luka ( di mana kedua-dua pihak ada luka )/
      2. Jarum Suntikan

      Delete
    2. Tak boleh :)) HIV takkan berjangkit melalui sentuhan..boleh berjangkit melalui 2 cara samada

      1. Darah/luka ( di mana kedua-dua pihak ada luka )/
      2. Jarum Suntikan

      Delete
  3. Boleh tahu tanda tanda yg akan mnimbulkan penyakit HIv

    ReplyDelete
  4. Jag är 15 år gammal. Jag föddes med HIV, min mamma dött på grund av HIV-infektionen Och jag beklagar varför jag aldrig träffade Dr Itua, han kunde ha botat min mamma för mig, eftersom det var mycket svårt för min mamma att jag stött på Dr itua läkande ord online om hur han botar olika sjukdomar i olika raser sjukdomar som HIV / Aids Herpes, Parkison, Astma, Autism, Copd, Epilepsi, bältros, förkylningssår, infertilitet, kronisk fatiguesyndrom, fibromyalgi, kärleksformulär, prostatacancer, lungcancer, glaukom ., psoriasis, levercirros, grå starr, makuladegeneration, Chrons sjukdom, infektiös mononukleos., hjärt-kärlsjukdom, lungsjukdom. förstorad prostata, osteoporos. alzheimers sjukdom, psoriasis, bipolär sjukdom, demens., magsjukdom, bröstcancer, blodcancer , Kolo-rektal cancer, kärleksformulär, kronisk diarré, atxi, artrit, amyotrofisk lateral skoliose, fibromyalgi, fluorokinolontoxicitet Syndrom Fibrodysplasia Ossificans Progres Skleros, svag erektion, bröstförstoring, Penis Enlargment les, stivkrampa, kikhoste, tuberkulos, polio och difteri) Diabetes Hepatit till och med cancer Jag var så upphetsad men skrämde samtidigt för att jag inte har stött på en sådan artikel på nätet, då kontaktade jag Dr Itua på Mail drituaherbalcenter@gmail.com/ . Jag pratar också med honom på vad som är appen +2348149277967 han berättar för mig hur det fungerar och jag säger till honom att jag vill gå vidare. och här lever jag friskt igen kan föreställa mig hur gud använder män för att manifestera sina verk. Jag skriver i alla artiklar online för att sprida gudsarbetet för Dr Itua växtmedicin, Han är en stor man.

    ReplyDelete
  5. Obat herbal Dr. Imoloa yang luar biasa adalah obat penyembuhan yang sempurna untuk Virus HIV, saya mendiagnosis HIV selama 8 tahun, dan setiap hari saya selalu mencari penelitian untuk mencari cara sempurna untuk menghilangkan penyakit mengerikan ini karena saya selalu tahu bahwa yang kita butuhkan karena kesehatan kita ada di bumi. Jadi, pada pencarian saya di internet saya melihat beberapa kesaksian berbeda tentang bagaimana Dr. imoloa dapat menyembuhkan HIV dengan obat herbal yang kuat. Saya memutuskan untuk menghubungi pria ini, saya menghubunginya untuk obat herbal yang saya terima melalui layanan kurir DHL. Dan dia membimbing saya bagaimana caranya. Saya memintanya untuk solusi minum obat herbal selama dua minggu. dan kemudian dia menginstruksikan saya untuk pergi memeriksa yang saya lakukan. lihatlah aku (HIV NEGATIF). Terima kasih Tuhan untuk dr imoloa telah menggunakan obat herbal yang kuat untuk menyembuhkanku. ia juga memiliki obat untuk penyakit seperti: penyakit parkison, kanker vagina, epilepsi, Gangguan Kecemasan, Penyakit Autoimun, Nyeri Punggung, Keseleo, Gangguan Bipolar, Tumor Otak, Ganas, Bruxisme, Bulimia, Penyakit Disk Serviks, Penyakit Kardiovaskular, Penyakit Kardiovaskular, Neoplasma, kronis penyakit pernapasan, gangguan mental dan perilaku, Cystic Fibrosis, Hipertensi, Diabetes, asma, radang sendi yang dimediasi autoimun. penyakit ginjal kronis, penyakit radang sendi, sakit punggung, impotensi, spektrum alkohol feta, Gangguan Dymyme, Eksim, kanker kulit, TBC, Sindrom Kelelahan Kronis, sembelit, penyakit radang usus, kanker tulang, kanker paru-paru, sariawan, kanker mulut, tubuh nyeri, demam, hepatitis ABC, sifilis, diare, Penyakit Huntington, jerawat punggung, gagal ginjal kronis, penyakit addison, Penyakit Kronis, Penyakit Crohn, Cystic Fibrosis, Fibromyalgia, Penyakit Radang Usus Besar, penyakit kuku jamur, Penyakit Kelumpuhan, penyakit Celia, Limfoma , Depresi Besar, Melanoma Ganas, Mania, Melorheostosis, Penyakit Meniere, Mucopolysaccharidosis, Multiple Sclerosis, Distrofi Otot, Rheumatoid Arthritis, Penyakit Alzheimer, email- drimolaherbalmademedicine@gmail.com / hubungi atau {whatssapp ..... +2347081986098. }

    ReplyDelete